
MMORPG- najbardziej dochodowa gałąź rynku gier
Można powiedzieć, że gry komputerowe z gatunku RPG cieszyły się sporą popularnością, natomiast prawdziwym hitem zostały gry typu MMORPG. Rozwiązanie dające możliwość interakcji pomiędzy tysiącami osób jednocześnie w mechanice RPG okazało się strzałem w 10.
Gdy w listopadzie 2004 roku Blizzard wydawał World of Warcraft niewiele osób spodziewało się, że okaże się to największym hitem sprzedażowym, a segment gier MMORPG rozrośnie się w błyskawicznym tempie. Okazało się jednak, że otwarty świat, ogromne zróżnicowanie postaci, a przede wszystkim niespotykana grywalność postawiły najpierw WOW-a, a później dziesiątki innych produkcji na szczycie piramidy gier komputerowych. Wystarczyło kilka miesięcy aby rynek został zasypany wieloma produkcjami z tego gatunku. Co prawda nie wszystkie znalazły rzeszę fanów, jednak nie zmienia to faktu, że do czasu pojawienia się na rynku gier MOBA, MMORPG cieszyło się największym uznaniem wśród fanów, a co za tym idzie dostarczało setki milionów wydawcom. Obecnie rynek wygląda na przesycony, a sporadyczne tytuły, które się pojawiają, nie potrafią zbliżyć się do sukcesów WOWa. Również Blizzard nie był w stanie utrzymać popularności i z każdym kolejnym dodatkiem ilość subskrybentów opłacających abonament dający dostęp do gry spadała. Obecnie ze szczytowych 11 milionów subskrypcji pozostało około 6 milionów, co wciąż jest bardzo duża liczbą i nic nie wskazuje żeby gra miała zakończyć swój żywot.
Wprowadzenie modelu gier masive multiplayer do RPG to bez wątpienia jedna z najlepszych decyzji projektantów gier, która pozwoli na zajęcie przez gry MMORPG pierwszego miejsca pod względem dochodów w branży gier komputerowych.