
Kostki do gry w innym wydaniu, podstawowe mechaniki RPG
Większość osób nie podejrzewa, że oprócz tradycyjnych sześciościennych kości do gry istnieją również takie o całkowicie odmiennej budowie. Wykorzystywane są one zarówno w grach RPG, jak i cRPG, opartych o mechanikę Dungeons & Dragons. Najmniejszą dostępną na rynku jest kostka czterościenna, największa osiąga ilość aż dwudziestu ścian. Na pierwszy rzut oka wydawać by się mogło, że takie rozwiązanie wprowadza tylko chaos i utrudnia rozgrywkę, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Dzięki tak dużej ilości dostępnych rozwiązań doświadczamy ogromnego zróżnicowania. W przypadku gdyby do gry wchodziły tylko kości standardowe, możliwe byłoby jedynie uzyskiwanie wielokrotności szóstki. Dzięki temu możliwe jest perfekcyjne zbalansowanie dostępnych czarów i umiejętności. Łatwo można zrozumieć to na przykładzie zadawanych obrażeń. Na początku gry, gdy jeszcze nasza postać jest nierozwinięta i nie posiada dodatkowych umiejętności zadaje je mniejsze, wraz z biegiem przygody następuje naturalny wzrost zadawanych obrażeń. W początkowej fazie rozgrywki, dając możliwość rzutu jedynie kostką czterościenną posiadamy pewność, że obrażenia osiągną maksymalnie ?4?. Wraz z rozwijaniem rozgrywki gracz dostaje szansę zadania 6,8,10,12, itp. obrażeń maksymalnie. Takie zróżnicowanie pozwala również na zwiększenie lub zmniejszenie prawdopodobieństwa wystąpienia elementu losowego, ( np. odbicia zaklęcia itp.).
Najbardziej popularne rodzaje kości
-czterościenna
-ośmiościenna
-dziesięciościenna
-dwunastościenna
-dwudziestościenna