
Dialogi, kwintesencją RPG?
Jeżeli weźmiemy pod uwagę klasyczne gry RPG, szybko zorientujemy się, że nieodłącznym elementem rozgrywki są dialogi. Tak naprawdę trudno sobie wyobrazić by dało się przeprowadzić ciekawą rozgrywkę bez rozwiniętej możliwości konwersacji.
Gry fabularne opierają się na interakcji, a często decyzje jakie podejmiemy mają wpływ na to co się stanie. Jeżeli mamy np. wykonać zadanie polegające na uratowaniu kogoś z opresji, możemy zdecydować w rozmowie, czy chcemy otrzymać zapłatę, czy może zrobimy to z dobrego serca i wtedy będziemy musieli zadowolić się z samego doświadczenia jakie otrzymamy. Oprócz możliwości wyboru, dialogi pełnią funkcję wprowadzającą do historii. Dzięki nim możemy lepiej wyobrazić sobie, czy zrozumieć sytuację w jakiej się znajdujemy. Od samego początku klasycznych gier cRPG dialogi ogrywały dużą rolę i często zastępowały mistrza gry. Każdy fan komputerowych RPG powinien znać takie gry jak Baldur?s Gate czy Ice Win Dale. W obu tych tytułach dialogi są bardzo rozbudowane i stworzone są z dbałością o szczegóły.
Obecnie większość gier cRPG upraszcza dialogi wprowadzając do rozgrywki narratora informującego nas o wszystkich możliwościach. Z jednej strony daje to dużą oszczędność czasu – nie trzeba poświęcać godzin na czytanie i odpowiednie dobieranie odpowiedzi. Z drugiej strony jednak pozbawia to niektóre gry tak zwanej ?duszy?. Dla fanów starszych Rpegów pocieszający może być fakt, że nawet w obecnych czasach pojawiają się gry nawiązujące do klasyków. Najlepszym przykładem jest ostatnio wydana gra Pillars of Eternity, doskonale przyjęta przez recenzentów i fanów.