1K4, 2K8, 3K12 – co to oznacza?

Spora ilość gier RPG opiera się o system rzutów kośćmi. Niezależnie od tego czy sami wykonujemy rzuty, czy w sposób losowy robi to za nas komputer, w większości zachowań naszej postaci towarzyszy nam przypadek związany z rzutami.
Fani fabularnych gier doskonale zdają sobie sprawę z mechaniki rządzącej w rozgrywkach. Nie dla wszystkich jednak zrozumiały jest system zapisu rzutów wielościennymi kostkami. Najczęściej przedstawiony jest  on w postaci dwóch cyfr i jednej litery np. 2K4, 3K20 itp. Co to oznacza? ?K? jest to po prostu skrót od ?kości? i nie oznacza nic szczególnego. Cyfra przed ?K? informuje nas o tym, ile razy będziemy rzucali daną kostką podczas wykonywania konkretnej czynności. Natomiast cyfra po ?K? daje nam znać, ilu ścienna kość będzie wykorzystana do rzutu. W przypadku, gdy np. nasza broń zadaje ?3K8? obrażeń będziemy wykonywać 3 razy rzut kością ośmiościenną. Jak łatwo zauważyć nie w każdym przypadku będziemy zadawać maksymalne obrażenia. Możemy spotkać się również z zapisem ?XKY+8?. Oznaczenia sprzed ?+? to dokładnie to samo, co wyżej przedstawione, natomiast cyfra po ?+? jest zawsze stała i niezależnie od naszych rzutów będziemy posiadali tę wartość bazowo. Rzuty odbywają się nie tylko w przypadku zadawania obrażeń, ale także decydują o udanym uniku, ?odbiciu? zaklęcia itp.
Takie rozwiązanie pomimo dużej losowości wprowadza do gier element zaskoczenia. Można się sprzeczać, czy jest to dobre, czy złe rozwiązanie. Nie zmieni to jednak faktu, że system ten jest z powodzeniem stosowany od wielu lat w wielu popularnych rpgach.

about author

admin

related articles